Cultureel ongelukje

Geplaatst door: dunckie op Bas Leijssenaar reacties: 0

Aan het kruis genageld, een kreet slakend tegen de excessen van de bio- industrie, spat het varken op de tekening van de pagina. De lepel die het eten naar je mond brengt stokt in zijn beweging, je slaat je ogen neer. Eet smakelijk, zijn de enige woorden die je lippen verlaten. Ik toonde je een onrein dier tijdens de maaltijd, mijn Turkse vriend. Je beschaafde reactie pijnigde mij des te meer. Een cultureel ongelukje zit in een klein hoekje.

Herstart

Geplaatst door: dunckie op Bas Leijssenaar reacties: 4

Na een afwezigheid van enkele maanden in verband met een overvol schema, zal ik het bloggen vanaf heden serieus oppakken. Ik heb het idee opgevat om telkens een week zo goed als mogelijk volgens verschillende ethische theorieen te leven, om een keer op een praktische manier met filosofie bezig te zijn en te ervaren wat voor gevoelens en situaties dit op zal leveren. Hiervan zal ik verslag doen via dit blog. Ik komende week beginnen, en wel met de Stoa. Heb je een goed idee of een suggestie, schroom niet het me te laten weten.

Tijd - 2

Geplaatst door: dunckie op Bas Leijssenaar reacties: 0

Nog een link naar een (enigszins alternatieve, dat wel) site met een aantal artikelen over tijd en tijdspercepties. Het fenomeen tijd wordt belicht vanuit allerlei verschillende wetenschapsgebieden. Psychologie, Geschiedenis, Filosofie, Sociologie en zelfs Managementwetenschappen. Lang niet alle artikelen zijn even sterk, maar een aantal bevat interessante gedachten. Het zet hopelijk jezelf aan het denken. Je vindt de site hier

Tijd

Geplaatst door: dunckie op Bas Leijssenaar reacties: 0

Vanwege het vele gespeculeer over tijd op het forum de laatste dagen, hier een link naar een videolezing over Tijd van Thomas Hofweber, filosoof aan de University of Michigan. Hij behandelt verschillende filosofische implicaties van tijd, onder meer de vraag welke onderdelen van onze ervaring van tijd daadwerkelijk betrekking hebben op tijd. Ook vergelijkt hij tijd en ruimte met elkaar en legt de overeenkomsten en verschillen duidelijk uit.

Introductie

Geplaatst door: dunckie op Bas Leijssenaar reacties: 2

Beste lezer,

Mijn eerste blog gebruik ik maar als introductie, zodat u enig idee heeft wie dit alles schrijft. Ik ben Bas Leijssenaar, zit in het derde bachelorjaar geschiedenis en in het 1e jaar filosofie. Verder heb ik een minor journalistiek gevolgd en ben ik geinteresseerd in politiek.

De vakgebieden Filosofie en Geschiedenis zijn nauw verwant. Momenteel volg ik ook een Themacollege Filosofie van de Geschiedenis. Hierover zal ik regelmatig wat plaatsen. Verder ben ik van plan over alles wat ik via mijn studie tegenkom en interessant vind te schrijven, wat dat gaat worden kan ik nog niet precies zeggen aangezien ik nog niet alle vakgebieden gehad heb. Verwacht in ieder geval veel ethiek, politieke en sociale filosofie, antieke wijsbegeerte, een beetje wetenschapsfilosofie en kennisleer en verder van alles wat.

Al studerend, reflecterend en schrijvend zal er zich vast wel een wat duidelijker interessegebied afbakenen, maar ik probeer het toch ...

Kant`s Ungesellige Geselligkeit als basis voor eeuwige vrede

Geplaatst door: dunckie op Bas Leijssenaar reacties: 9

Immanuel Kant (1724-1804) presenteerde in zijn werk Ideen zu einer allgemeinen Geschichte in weltbürgerliche absicht uit 1784 een fascinerende theorie over de menselijke ontwikkeling doorheen de geschiedenis. Net als in zijn kentheoretische werk brengt Kant ook in zijn geschiedfilosofische werk een synthese tot stand tussen twee stromingen. In zijn kentheoretische werk(bijv: Kritik der reinen Vernunft /1781) verbindt hij het Rationalisme en het Empirisme, in zijn geschiedfilosofische werk doet hij hetzelfde met het teleologische en het antagonistische wereldbeeld.

Het lijkt me nuttig om in deze tijd van globalisering en de daarmee gepaard gaande opkomst van ‘global history’ en ‘evolutionaire geschiedschrijving’ eens terug te kijken naar Kants werk, waarin een van de eerste syntheses van de geschiedenis van de mensheid gegeven wordt. Kant beschrijft niet de geschiedenis, zoals we dat gewend zijn, door gebeurtenissen en personen uit te lichten, maar probeert een soort ‘geschiedenis van de mensheid’ te geven. Bij ...